الشيخ محمد علي الگرامي القمي
70
رساله توضيح المسائل (1390ش) (فارسى)
مسئله 353 - اگر جبيره تمام اعضاى وضو را گرفته باشد ، بنابر احتياط واجب بايد وضوى جبيرهاى بگيرد و تيمّم هم بنمايد . مسئله 354 - كسى كه در كف دست و انگشتها جبيره دارد و در موقع وضو دست روى آن كشيده است ، بايد سر و پاها را با همان رطوبت مسح كند . و اگر رطوبت ندارد از جاهاى ديگر به ترتيبى كه پيش از اين گفتيم بگيرد . مسئله 355 - اگر جبيره تمام پهناى روى پا را گرفته ولى مقدارى از طرف انگشتان و مقدارى از طرف بالاى پا باز است ، بايد جاهائى كه باز است روى پا را و جايى كه جبيره است روى جبيره را مسح كند . مسئله 356 - اگر در صورت يا دستها چند جبيره باشد ؛ بايد بين آنها را بشويد و اگر جبيرهها در سر يا روى پاها باشد ، بايد بين آنها را مسح كند و در جاهايى كه جبيره است بايد به دستور جبيره عمل نمايد . مسئله 357 - اگر جبيره بيشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن ممكن نيست ، بايد به دستور جبيره عمل كند و بنابر احتياط واجب تيمّم هم بنمايد ، و اگر برداشتن جبيره ممكن است بايد جبيره را بردارد ، آنگاه اگر زخم در صورت و دستها است اطراف آن را بشويد و اگر در سر يا روى پاها است اطراف آن را مسح كند و براى جاى زخم به دستور جبيره عمل نمايد . مسئله 358 - اگر در جاى وضو زخم و جراحت و شكستگى نيست ولى به جهت ديگرى آب براى آن ضرر دارد ، بايد تيمّم كند و احتياط مستحب آن است كه وضوى جبيرهاى هم بگيرد . مسئله 359 - اگر جايى از اعضاى وضو را رگ زده است و نمىتواند آن را آب بكشد يا آب براى آن ضرر دارد ؛ بايد به دستور جبيره عمل كند . مسئله 360 - اگر در جاى وضو يا غسل ، چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست ، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمىشود تحمل كرد ، بايد به دستور جبيره عمل كند و خود آن چيز بجاى پارچه جببيره حساب مىشود و بنابر احتياط واجب اگر تمام يا بعض محل تيمّم بىمانع باشد تيمّم هم بنمايد . مسئله 361 - غسل جبيرهاى مثل وضوى جبيرهاى است ، و اگر ارتماسى هم بجا آورده شود صحيح است اگر چه ترتيبى بهتر است .